ראיון עבודה

ראיון עבודה

המטרה שלנו כמועמדים בראיון האישי היא להראות למראיין שאנחנו מתאימים לתפקיד. הראיון מחולק להתחלה, אמצע וסוף:

התחלה – ההתחלה היא חשובה מאוד, עד כדי כך חשובה, שההחלטה אם אנו מתאימים לתפקיד מתקבלת בדרך כלל בחצי הדקה הראשונה של הראיון. כלומר הרושם הראשוני שאנו מותירים הוא המפתח להצלחה בראיון. מכאן שעלינו לדאוג למראה חיצוני הולם: נקיים, בגדים ייצוגיים, סולידיים ומכובדים, שמתאימים לתפקיד שאנו מתמודדים עליו. לא מומלץ ללבוש בגדים מקושקשים ומצועצעים, רצוי להגיע מגולחים (גברים) ומסודרים.
מומלץ לעשות שיעורי בית על התפקיד ועל החברה, חשוב להגיע מוכנים ושאתם בטוחים שאתם רוצים את התפקיד, אם הבוחן יבחין שאתם לא בטוחים בתפקיד, רוב הסיכויים שהוא לא ימליץ עליכם.
התקשורת הלא מילולית היא חשובה ביותר, כלומר מלבד מה שאנו אומרים, חשוב מאוד לומר זאת בביטחון, להסתכל בעיניים ולשדר נינוחות ורוגע במהלך הראיון.
הצגה עצמית, ברוב המקרים תתבקשו להציג את עצמם, זוהי שאלת מתנה. יש לכם בערך דקה לספר על עצמכם, מומלץ לספר מעט פרטים אישיים ובעיקר להתמקד בפרטים שקשורים לתפקיד. זוהי הזדמנות לספר על ניסיון רלוונטי והישגים בתחום העבודה, כך נרשים את המראיין.
במהלך הראיון מומלץ מאוד להיות ממוקדים, עניינים ,חיוביים ואנרגטיים.

אמצע – בהמשך הראיון המראיין ישאל אותנו מספר שאלות, חשוב מאוד לחשוב על השאלות האלו טרם הראיון ולבוא מוכנים, רצוי אף לערוך סימולציות ראיון.
מדוע אתם מעוניינים בתפקיד? – זוהי שאלה מעולה, היא נותנת הזדמנות לספר דברים טובים על עצמנו. תפקיד שאנחנו טובים בו, אנחנו בדרך כלל נהנים ממנו, מרגישים מסופקים, ומעוניינים להתפתח בתחום. חישבו על סיבות רלוונטיות לתפקיד שמתאימות לנו ורצוי להביע אותם בהתלהבות ( לא מוגזמת כמובן ).
למה אתם חושבים שאתם תהיו טובים בתפקיד? – העלו סיבות שמתאימות לכם ולא זרות לכם, אם תתנו סיבה והמראיין יבחין שהיא לא ממש אתם, זה מוריד מהאמינות. תעבדו עם מה שיש, היו ענייניים ובטוחים. רצוי להכין דוגמה לכל סיבה במידה והבוחן ישאל.
תאר את התפקיד האחרון שביצעת? – בשאלה זו רצוי מאוד להתמקד מתחומים ענייניים ולא רגשיים, זוהי הזדמנות מעולה לספר על הישגים. אם שואלים מה לא אהבת בתפקיד האחרון, מומלץ לחשוב על דוגמה שהיא פחות רלוונטית לתפקיד הנוכחי.
מהן תכונותיך החיוביות הרלוונטיות לתפקיד? – חישבו על תכונות מתאימות לתפקיד הנוכחי והכינו דוגמה לכל תכונה שהזכרתם.
תאר את הממונה שלך בתפקיד האחרון? – היו ממוקדים בתחום המקצועי ולא הרגשי, תנו תיאור חיובי אבל גם שקול ולא מוגזם.
למה עזבת את תפקידך האחרון? – בשאלה זו ענו בביטחון ולא בהתנצלות, יש הרבה סיבות טובות לעזוב מקום עבודה, לדוגמה רצון להתקדם ולהתפתח.
מהם ציפיות השכר שלך? – מומלץ בחום לעשות בדיקה מה השכר המקובל בתפקיד המדובר בחברה הספציפית לפני שנוקבים במספר, בנוסף רצוי להבין לעומק מהו תחום האחריות המדויק והיקף המשרה טרם ההחלטה.
איפה אתם רואים את עצמכם עוד X שנים? – בשאלה זו היו ממוקדים לתחום המשרה הנוכחית, זוהי שאלה שבוחנת בעיקר את רמת המוטיבציה שלכם לתפקיד.

מהן תכונותיך השליליות הרלוונטיות לתפקיד? – כדאי לחשוב מראש על לפחות שתי תכונות וגם דוגמאות לכל תכונה. מומלץ למצוא תכונות אמיתיות, כדאי להוסיף לפעמים או לעתים והכי חשוב הוא להראות שאתם מתמודדים עם התכונות הללו ומתגבר עליהם.

שאלות מוקש, שאלות שאין מצב שאתם התכוננתם אליהם – רוצים לראות איך אתם מתפקדים במצב מלחיץ. רצוי לא לשלוף תשובה מהמותן, להיות רגועים, אפשר לחשוב רגע אם צריך ולתת תשובה שקולה.
לאחר שהמרואיין שאל אותנו שאלות, בדרך כלל הוא ישאל האם יש לנו שאלות? זוהי שאלה מאוד חשובה מכיוון שתהליך קבלה לעבודה הוא כמו כל עסקה אחרת וככזו רצוי שגם אנחנו נשאל שאלות ונברר על התפקיד. אפשר לשאול לדוגמה על תחומי האחריות של התפקיד, האם תהיה חפיפה לתפקיד וכ"ו.

 

סוף – גם בסוף חשוב להיות חיוביים ואופטימיים, רצוי ללחוץ יד אם ניתן וכדאי לשאול מהו השלב הבא או איך מתקדמים בהמשך וזאת בכדי להותיר רושם של המשכיות על המראיין.

 

דגשים:

  •  שיתוף פעולה – חשוב לשתף פעולה עם המיונים בכלל והראיון בפרט, ציניות, חוסר השתתפות, זלזול, התנשאות, עוינות וכ"ו יכשילו אותכם באופן מיידי. תשתפו פעולה בצורה הכי טובה שאתם יכולים, תכבדו את המראיין, הבוחנים, הפקידה בדלפק ושאר הנבחנים.
  •  חיוכים – חשוב לחייך במידה, מי שלא מחייך עלול להתפרש כאדם לחוץ ומי שמחייך יותר מדיי עלול להתפרש כחסר ביטחון, לא רציני וכ"ו.
  •  המראיין – מי המראיין, מה הסגנון שלו ומה הוא חושב עליי, הם שאלות שבעיקר לא ניתן לענות עליהן במדויק והם אינן רלוונטיות.לא כדאי להתמקד במראיין, יש לכבד אותו ולשתף איתו פעולה, מעבר לזה כן כדאי להתמקד בכמה אנחנו מתאימים לתפקיד. גם אם המראיין נחמד וגם אם לא, זה לא אומר כמעט כלום. הם יכשילו או יעבירו אותנו בהתחשב בהתאמה שלנו לתפקיד. לעיתים הסגנונות שלהם זה על מנת לבחון אתכם כמרואיינים, לדוגמה מראיין "לא נחמד" ירצה לראות איך אתם מתמודדים עם לחץ, הישארו רגועים, חיוביים ובטוחים בעצמם. לעומת זאת מראיין "נחמד" יגרום לתחושת נוחות גבוהה, אנו נחשוב שהוא כבר אוהב אותנו ונתחיל להיות לא ענייניים או שנתחיל לספר דברים שלא כדאי לנו לספר. לכן לא כדאי לנו לשאול שאלות מיותרות בנוגע למראיין, התמקדו בעצמכם ותזכרו שעלינו להישאר חיוביים, ענייניים וממקדים.
  • לומר אמת או שקר: לא מומלץ לשקר, אולם לעתים מומלץ לא להגיד את כל האמת. אם שאלו אתכם על X תענו על X אבל לא על y, אל תסגירו מידע שעלול לפגוע בסיכויים שלכם להתקבל אם לא שאלו אתכם עליו בישירות.
  •  "איפה אתם רואים את עצמכם עוד כמה שנים ?" – רצוי שזה יהיה בחברה שאליהם אתם מועמדים. בעצם רוצים לראות שאנחנו נהיה מחוייבים למקום העבודה ולא נעזוב אחרי שנה – שנתיים.

 

Course Information

Course Instructor

גיא מדר גיא מדר Author

Course Information

Course Instructor

גיא מדר גיא מדר Author