דינמיקה קבוצתית טיפים עשה ואל תעשה במבחני מצב

שוק העבודה השתנה ובהתאם לכך, הדרך להיכנס אליו ולהקדם בתחום מסויים, במיוחד במשרות נחשקות, נהיה יותר מורכב ולעיתים מפרך.

בעבר הסתפקו הארגונים בקורות חיים וראיון עבודה ואילו כיום בנוסף נערכים מבחנים מיוחדים: מבחני אישיות, מבחני יכולות, מבחני ניהול, מבחני אמינות ובשנים האחרונות מבחני מצב הולכים וצוברים תאוצה.

מבחני מצב

אבחונים אלו באו במטרה לבחון את התנהלות המועמד במצבים שונים הדורשים חשיבה, תקשורת, עבודת צוות ועוד, מבחני מצב מוכרים בשם דינמיקה קבוצתית למרות שבשפה המקצועית יש הבדלים (לא ממש רלוונטי למועמד).


מכוני המיון משתמשים במבחן הנ"ל כחלק מתהליכי המיון של מועמדים לעבודה כאשר אחת המטרות המרכזיות של הדינמיקה הקבוצתית היא קבלת התרשמות לגבי הביטחון והכישורים החברתיים של הנבחן, יכולת עבודה בצוות וכישורים מיוחדים לתפקיד, בדינמיקה קבוצתית הבוחנים בודקים את יכולת התמודדות של המועמד עם אנשים במסגרת התפקיד שאליו הוא התמיין.

מבחני המצב מבוססים על ביצוע בפועל של מטלות שונות הקשורות בעיסוק מסוים ובוחנת התנהגויות החיוניות להצלחה של אותו תפקיד.

הכנה למבחני מצב

הכנה נכונה למבחני מצב או הכנה לדינמיקה קבוצתית מביאה באופן משמעותי להצלחה בעמידה ביעדים ולהישגים מצוינים.
הכנה מקצועית מקנה כלי התמודדות גבוהים כיוון שהיא מאפשרת להתנסות במגוון של תהליכים וסימולציות של דינמיקה קבוצתית.

אנו Be Ready מציעים הכנה פרונטלית עם פסיכולוג לדינמיקה קבוצתית – בהכנה למבחני מצב נדמה דינמיקה קבוצתית עם פסיכולוג ומועמדים נוספים ועם הפסקה באמצע לחלוקת נקודות אישיות לשיפור, המשך בדינמיקה וחלוקת נקודות לשיפור ושימור בסיום התהליך. 

מבחני מצב / דינמיקה קבוצתית – עשה ואל תעשה

א. חשבו באופן ענייני ומעשי  – בזמן ביצוע הסימולציות והמשימות, גבשו דפוסי חשיבה ועשייה המקדמים אותכם ואת הקבוצה באופן הפרקטי והענייני ביותר לפתרון. הובלה נכונה של הקבוצה לפתרון וליעד המבוקש הינה דומיננטיות נכונה, לעומת זאת, דומיננטיות שאינה נכונה הינה השתלטות על הקבוצה ללא אפשרות לתת לאחרים מקום להתבטא וריכוז תשומת הלב ביעד האישי שלך.

ב. הימנעו מכניסה לעימותים ומאבקי כח מיותרים, הרמת קול ואגרסיביות, אחד הדברים החשובים למקום העבודה הוא שהמועמד יהיה קשוב לחברים בקבוצה, ושלא ישתלט או ישתיק את האחרים.
הבדילו בין חילוקי דעות לגיטימיים לכוחניות ומאבקי כוח המקשים ומפריעים בתהליך הדינמיקה הקבוצתית, קדמו את היעדים שלכם בלי לייצר עימותים או התנצחויות אלא השתמשו בדרכי שכנוע, שיתוף, יצירת אווירה חיובית ואסרטיביות.

ג. היו מודעים לשפת הגוף שלכם – שפת גוף נכונה תתבטא ביציבה זקופה וישיבה נינוחה, שמירה על קשר עין עם אנשי הקבוצה, ארשת פנים נעימה וחייכנית.

ד. עמידה בלוחות זמנים – המודעות והערנות לעמידה בזמנים חשובה מהסיבה שזה קובע את משך זמן הדיבור של כל אחד מהחברים בקבוצה, קובע את מסגרת היעדים ומונע את האי עמידה במשימות הקבוצתיות, כמו כן התנהגו ברוגע ובקור רוח ומבלי להילחץ.

ה. דאגו להתבלט אך במינון נכון, לא יותר מידי. כבדו את חברי הקבוצה והקשיבו לאנשים שלצידכם,  גם אם זה נשמע לכם משעמם ולא מידי חשוב, יתכן מאד שאחרי זה אתם תשאלו שאלות בנוגע לזה.
במבחני מצב מחפשים מועמדים פעילים המביעים דעתם בצורה ברורה אך בלי לפגוע באף מועמד אחר.

אלה רק מעט מהטיפים ומההכוונה הניתנים ב Beready.

חשוב לדעת כי הדרכה מקצועית והכנה נכונה, משפרת באופן ניכר את הביצועים ומקנה למועמד תחושה של ביטחון וידע ואף מפחיתה במידה נכרת את תחושת המתח והחרדה. כך שהנבחן מצליח להביא את עצמו לידי ביטוי בצורה הטובה ביותר וזה מהווה נקודת זינוק גבוהה מאד כאשר הוא מגיע למבחן האמיתי.

כתיבת תגובה